Sentralbord: +47 51 84 80 00

Etter vanlig arbeidstid blir du overført til vår 24-timers vakttelefon.

  1. GMC
  2. Nyheter
  3. Om bord KNM “Maud”
stort skip med stillas rundt som ligger i en dokk

Fra venstre Thorvald Dahll (kommandørkaptein i Marinen), Thomas A. Vang (konsernsjef i GMC) og Arild Stølen (styremedlem i GMC). GMC har inngått rammeavtale med Forsvaret om klassing og vedlikehold av logistikk og forsyningsfartøyet KNM «Maud».

26.12.2023

Om bord KNM “Maud”: – Denne kontrakten viser GMC sin videre strategi

Det største skipet i Sjøforsvarets flåte ligger nå i dokk hos GMC Yard i Stavanger.

– Det er fantastisk kjekt å være om bord KNM «Maud» igjen i dag. Denne kontrakten viser GMC sin strategi. Vi skal videre bruke gruppens samlede kompetanse og kapasitet på tvers av GMC for å ta på oss større oppdrag, sier konsernsjef i GMC, Thomas A. Vang.

Sammen med daglig leder i GMC Yard, Per Ingolf Jøsang, og styret i GMC er han i dag på besøk om bord skipet for omvisning ved Kommandørkaptein i Marinen, Thorvald Dahll.

– For oss var det en lang prosess for å finne ut hvor vi skulle gå i dokk. Nå er vi glade for å ha fått denne kontrakten med GMC. Det er ikke så mange verft som kan ta imot fartøy av denne størrelsen fordi KNM «Maud» er et veldig dypt skip, sier kommandørkaptein om bord KNM «Maud», Thorvald Dahll.

stort skip med stillas rundt som ligger i en dokk

KNM «Maud» for første gang på GMC sitt verft i Stavanger for skipstekniske vedlikehold, reparasjoner, oppgraderinger og modifikasjoner.

Skipet kom til GMC verftet i Stavanger 15. november og reiser videre til Haakonsvern på nyåret. Oppholdet er en del av skipets femårs-klassing.

Kommandørkapteinen er heller ikke i tvil om at det er fordeler for de vernepliktige om bord å ha nærhet til byen.

– På den måten kommer de vernepliktige seg på land og får senket skuldrene og pusta ut litt, og kan oppleve Stavanger og det byen har å by på.

en ung dame som ser i kamera med container i bakgrunnen

Maren Mork er radiooperatør om bord. Skipet har en kvinneandel på om lag 25 %. I perioden når skipet er på verftet, bor Mork og resten av besetningen om bord.

en person som plasserer et pepperkakehus blant mange andre
fire menn i refleksvester i et hvitt rom med sykesenger
en person som plasserer et pepperkakehus blant mange andre
Skipet KNM Maud i dokken sett nedenfra

KNM «Maud» har en tonnasje som er nesten seks ganger så stor som fregattene, eller tilsvarende vekten av 348 fullastede Boeing 737. Det militære logistikkfartøyet kan laste inntil 200 tonn ammunisjon, reservedeler, 30 tonn proviant, båter, kjøretøyer, og over 9 millioner liter drivstoff til egne og allierte marinefartøy. 

tre menn i verneklær som ser i kamera

Fra venstre: Per Ingolf Jøsang (daglig leder i GMC Yard), Thorvald Dahll (kommandørkaptein i Marinen) og Thomas A. Vang (konsernsjef i GMC). 

Miljøhensyn under klassingen

– Vi tenker miljøhensyn om bord og tar hensyn til at vi frakter kjemikalier og andre produkter. Vi opererer under Grean Ship Notation, som betyr at vi drifter skipet på en slik måte at vi foruenser minst mulig, og er dermed i en egen DNV-klasse, sier Dahll.

– Alt som foregår i dokk er under streng kontroll og alle utslipp i forbindelse med spyling og andre servicetjenester sorteres og behandles slik at ingenting går i sjøen, sier Jøsang.

– Her er det mye god læring i å utvikle vedlikeholdsprogrammer og finne effektive og bærekraftige løsninger i tett samarbeid med Forsvaret. GMC er en anerkjent aktør innenfor vedlikehold og modifikasjoner. At Forsvaret nå velger GMC fordi vi har en Consider it done-holdning er vi stolte over, sier Vang.

tre menn i verneklær som ser i kamera

Fra venstre: Eirik Fjone og Arturas Jankauskas er prosjektledere i GMC Yard, og samarbeider tett med besetningen KNM «Maud» for å gjøre skipet i toppform.

Vang er ikke i tvil om at lærdommen fra prosjektet vil komme godt med videre:

– Forsvaret velger naturlig nok andre løsninger og dimensjoner enn sivile fartøy. Dette er noe som GMC vil bygge videre kompetanse på. Vårt mål er helt klart å tilbyd våre tjenester til andre norske og allierte milietære fartøy i framtiden.

Publisert av Marianne Helgesen

Andre nyheter:

Bilde av Paul Lande ute i oransje jakke

01.03.2024

Noen gode råd fra avtroppende elektroinstallatør

Elektroinstallatør Paul Lande er klar for å levere stafettpinnen videre. Her deler han sine råd for sikkerhet på jobb.

katamaran løftes av kraner opp på kaien

14.02.2024

Docked & Rocked: skipsservice direkte på kaien

Katamaranen Fjordlyn har fraktet passasjerer over fjordene, nå går reisen videre sørover i ny drakt.

profilbilde mann og tekst med velkommen til ny leder for it og digitalisering

04.01.2024

Ny leder for IT og digitalisering

Vi ønsker Øyvind Lundbakk velkommen som ny leder for IT og digitalisering i GMC.