Om bord KNM “Maud”: – Denne kontrakten viser GMC sin videre strategi
Det største skipet i Sjøforsvarets flåte ligger nå i dokk hos GMC Yard i Stavanger.
– Det er fantastisk kjekt å være om bord KNM «Maud» igjen i dag. Denne kontrakten viser GMC sin strategi. Vi skal videre bruke gruppens samlede kompetanse og kapasitet på tvers av GMC for å ta på oss større oppdrag, sier konsernsjef i GMC, Thomas A. Vang.
Sammen med daglig leder i GMC Yard, Per Ingolf Jøsang, og styret i GMC er han i dag på besøk om bord skipet for omvisning ved Kommandørkaptein i Marinen, Thorvald Dahll.
– For oss var det en lang prosess for å finne ut hvor vi skulle gå i dokk. Nå er vi glade for å ha fått denne kontrakten med GMC. Det er ikke så mange verft som kan ta imot fartøy av denne størrelsen fordi KNM «Maud» er et veldig dypt skip, sier kommandørkaptein om bord KNM «Maud», Thorvald Dahll.
Skipet kom til GMC verftet i Stavanger 15. november og reiser videre til Haakonsvern på nyåret. Oppholdet er en del av skipets femårs-klassing.
Kommandørkapteinen er heller ikke i tvil om at det er fordeler for de vernepliktige om bord å ha nærhet til byen.
– På den måten kommer de vernepliktige seg på land og får senket skuldrene og pusta ut litt, og kan oppleve Stavanger og det byen har å by på.
KNM «Maud» har en tonnasje som er nesten seks ganger så stor som fregattene, eller tilsvarende vekten av 348 fullastede Boeing 737. Det militære logistikkfartøyet kan laste inntil 200 tonn ammunisjon, reservedeler, 30 tonn proviant, båter, kjøretøyer, og over 9 millioner liter drivstoff til egne og allierte marinefartøy.
Miljøhensyn under klassingen
– Vi tenker miljøhensyn om bord og tar hensyn til at vi frakter kjemikalier og andre produkter. Vi opererer under Grean Ship Notation, som betyr at vi drifter skipet på en slik måte at vi foruenser minst mulig, og er dermed i en egen DNV-klasse, sier Dahll.
– Alt som foregår i dokk er under streng kontroll og alle utslipp i forbindelse med spyling og andre servicetjenester sorteres og behandles slik at ingenting går i sjøen, sier Jøsang.
– Her er det mye god læring i å utvikle vedlikeholdsprogrammer og finne effektive og bærekraftige løsninger i tett samarbeid med Forsvaret. GMC er en anerkjent aktør innenfor vedlikehold og modifikasjoner. At Forsvaret nå velger GMC fordi vi har en Consider it done-holdning er vi stolte over, sier Vang.
Vang er ikke i tvil om at lærdommen fra prosjektet vil komme godt med videre:
– Forsvaret velger naturlig nok andre løsninger og dimensjoner enn sivile fartøy. Dette er noe som GMC vil bygge videre kompetanse på. Vårt mål er helt klart å tilbyd våre tjenester til andre norske og allierte milietære fartøy i framtiden.
Publisert av Marianne Helgesen
Andre nyheter:
07.11.2024
10-års klassing for Aurora Storm
Full overhaling på begge asipuller, Aurora Storm har nylig vært i dokk
31.10.2024
Ny daglig leder i GMC Yard AS
Fredag 1. november startet Arild Stølen som ny daglig leder i GMC Yard.
21.10.2024
Installasjon av boiler: Shuttle-tankeren Peary Spirit besøker Mekjarvik
Hos GMC i Mekjarvik har skipet Peary Spirit fått bistand til installasjon av boiler.