Sentralbord: +47 51 84 80 00

Etter vanlig arbeidstid blir du overført til vår 24-timers vakttelefon.

  1. GMC
  2. Nyheter
  3. Gjenbruk av utstyr fra Veslefrikk-plattformen
plattform på havet i solnedgang

Plattformen Veslefrikk avsluttet produksjonen februar 2022. Kjettingen ble brukt som fortøyning på plattformen. Foto: Øyvind Hagen/Equinor

04.10.2022

Gjenbruk av utstyr fra Veslefrikk-plattformen

Hos GMC Gismarvik Base ligger 15 kilometer med solid fortøyningskjetting klar for å brukes på ny. Kjettingen kommer fra plattformen Veslefrikk som avsluttet produksjonen i februar i år.

Gjenbruk er miljøgevinst

– Det som er positivt med gjenbruk, er at det er energibesparende at fortøyningskjettingen kommer til nytte andre steder – i stedet for omsmelting. I GMC Marine Partner omsetter vi både fortøyningsutstyr og annet utstyr for gjenbruk, sier Stein Roald Levang, Operations Manager i GMC Marine Partner.

metervis med kjetting på kaien

15 655 meter med fortøyningskjetting ligger klar for å brukes på ny i GMC Gismarvik Base, som er en del av Haugaland Næringspark. Foto: Stein Roald Levang

Omsetting av fortøyningsutstyr er et av mange prosjekter, og det er heller ikke første gang GMC Marine Partner kjøper kjetting med gjenbruk som formål. Kjettingen fra Veslefrikk består av dimensjoner på 76 mm, 82 mm og 120 mm. De 2500 tonnene med kjetting som nå er for salg er ikke vanlig beholdning.

– Fortøyningskjetting av denne størrelsen har flere bruksområder. I tillegg til det primære bruksområdet som er fortøyning av store flytende strukturer, kan den også benyttes som ballast for eksempel. Den kan selges eller leies ut, forteller Levang.

tre menn på kaien som smiler til kamera

Fra venstre: Supervisor Arild Austrått (GMC), Stein Roald Levang (GMC) og Operations Manager ombord på Normand Ferking, Ottar Furø (DOF Subsea/Semar). Alle var på plass da fortøyningskjettingen fra Veslefrikk kom i land.

Samarbeidsprosjekt med Stena Recycling

I Mekjarvik er Stena Recycling nærmeste nabobedrift med GMC sin avdeling, og de to bedriftene har lang tradisjon med samarbeidsprosjekter.

Den 2500 tonns kjettingen kom i land med fartøyet Normand Ferking, i form av tre anløp tidlig i september. Dette var del av en større operasjon gjennomført av DOF Subsea for å hente kjettingen fra havbunnen, og frakte den til GMC Gismarvik Base, som ligger i Haugaland Næringspark. Stena Recycling kjøpte fortøyningskjettingen av Equinor, og inngikk så et samarbeid med GMC for å ta den på land, lagre og omsette den for videre bruk.

dronebilde av kaianlegget i Gismarvik

GMC Gismarvik Base i Haugaland Næringspark består av havneanlegg og dypvannskai. Foto: Haugaland Næringspark. 

Knutepunkt for logistikken

Med en sentral beliggenhet, like ved effektive transportveier både til lands og til havs, ligger Haugaland Næringspark. Hele 160 dekar areal med havneanlegg og dypvannskai opereres av GMC Marine Partner.

Stor interesse

– Nå har vi solgt et parti av kjettingen. Det er ett års leveringstid på kjetting av denne størrelsen, og vi opplever derfor stor interesse for den og annen ankerkjetting som vi har på lager, sier Rune Christensen, Manager Products i GMC Marine Partner.

Nå er 1000 meter av den 15 655 meter lange kjettingen solgt. Denne har blitt re-sertifisert og er nå klar for å brukes til oppankring av fartøy. 

 

Har du spørsmål eller ønsker å kjøpe fortøyningskjettingen? Send en e-post til on.cmg@selas.

Publisert av: Marianne Helgesen

Andre nyheter:

Bilde av Paul Lande ute i oransje jakke

01.03.2024

Noen gode råd fra avtroppende elektroinstallatør

Elektroinstallatør Paul Lande er klar for å levere stafettpinnen videre. Her deler han sine råd for sikkerhet på jobb.

katamaran løftes av kraner opp på kaien

14.02.2024

Docked & Rocked: skipsservice direkte på kaien

Katamaranen Fjordlyn har fraktet passasjerer over fjordene, nå går reisen videre sørover i ny drakt.

profilbilde mann og tekst med velkommen til ny leder for it og digitalisering

04.01.2024

Ny leder for IT og digitalisering

Vi ønsker Øyvind Lundbakk velkommen som ny leder for IT og digitalisering i GMC.